Ontwikkelvisie Geesterduin, Castricum

VVKH heeft in opdracht van Hoorne Vastgoed gewerkt aan de ontwikkelvisie voor woningen boven op het bestaande winkelcentrum gelegen in het midden van Castricum.  
Het naar binnen gekeerde winkelcentrum uit de jaren ‘70 is één laag hoog met parkeren op maaiveld eromheen. De bevoorrading van de winkels is aan de buitenkant waardoor er veel onaantrekkelijke achterkanten zijn. Er is weinig verbinding met de woonwijken die om het winkelcentrum heen zijn gegroeid.  

Door het toevoegen van woningen in het plan wordt er weer aansluiting gemaakt met de omgeving. Een deel van de woningen zal boven op de winkels worden gepositioneerd en een deel van de woningen heeft de voordeur aan de straat. Door deze nieuwe voorkanten wordt de sociale veiligheid vergroot en de logistiek verdwijnt uit het zicht.  

Het winkelcentrum wordt goed zichtbaar met een nieuwe entree naar de Soomerwegh, de toegangsweg naar het dorp. Er wordt hier een nieuw plein toegevoegd waar het goed vertoeven is. Door de entreegebieden van het winkelcentrum in te richten als nieuwe pleinen wordt de verbinding met de omgeving versterkt.  

De stenige omgeving van Geesterduin wordt groener. Het plan wordt natuurinclusief, biedt ruimte aan flora en fauna door het toevoegen van daktuinen, verticaal groen en de groene inrichting van de pleinen. 
Het gehele plan wordt verduurzaamd met als uitgangspunt het handhaven van het bestaande winkelcentrum. 

Status vastgestelde ontwikkelvisie
Architecten Ronald Knappers, Thomas Gillet, Anneloes Visscher-van der Meer
Opdrachtgever(s) Hoorne Vastgoed
Gerelateerd

In Wassenaar zijn 40 duplexwoningen van woningbouwvereniging St. Willibrordus vervangen door 86 sociale huurwoningen voor met name starters en senioren.
Het plangebied van de nieuwe sociale huurwoningen bevindt zich in een dorpsuitbreiding uit de jaren zestig. Destijds was dit de meest noordelijke wijk van Wassenaar, ruim van opzet en met zicht naar weilanden en boerderijen. Bij het maken van het plan voor vervangende nieuwbouw sluiten we aan op de basiskwaliteiten van de oude wijk: we maken ruime straatprofielen met voortuinen en veel groen.

De nieuwe sociale huurwoningen komen in een zestal gebouwen rondom een gemeenschappelijke binnentuin.
Door de tussenliggende Stompwijckstraat op te heffen ontstaat er ruimte om het parkeren voor de bewoners binnen het bouwblok op te lossen, en is er ruimte voor een gemeenschappelijke binnentuin. Aan de binnentuin is een maatschappelijke voorziening opgenomen. 

De gebouwen hebben een formele voorkant met zogenaamde zoomwoningen op de begane grond. Dit zijn ondiepe woningen met de toegang en een tuintje aan de straatzijde. De achterkant grenst aan de parkeerplaatsen onder een opengewerkt, groen dek. In het plan blijft de bestaande boomstructuur gehandhaafd. Om privacy te creëren in de voortuintjes is een strook groen tussen de tuinen en het trottoir gemaakt. De woningen op de verdiepingen worden ontsloten middels brede galerijen.

Studio VVKH heeft het stedenbouwkundig ontwerp gemaakt.
Om de gebouwen in de lange straten qua schaal te laten aansluiten op de overliggende bebouwing ligt de gevel van de woningen op de bovenste (3e) verdieping iets terug ten opzichte van de rooilijn. De balkons van de woningen geven contact met de straat en reageren middels een verdraaiing op de oriëntatie ten opzichte van de zon. Aan de noordelijke parkzijde is de bebouwing iets robuuster, daar reageert de bebouwing in hoogte op het naastgelegen appartementengebouw.

Bekijk hier het filmpje van sloop tot oplevering.

Samen met de firma's Niersman en Hoogvliet en in samenspraak met de gemeente Voorschoten is gewerkt aan een stedenbouwkundig plan voor het bedrijventerrein Dobbewijk in Voorschoten. De stedenbouwkundige randvoorwaarden zijn inmiddels vastgelegd in een nieuw bestemmingsplan.

Voor deze centraal gelegen locatie in Hoofddorp is een transparant gebouw ontworpen. De ligging biedt een uitgelezen mogelijkheid om onderdeel te worden van het stadshart van Hoofddorp. Het gebouw versterkt de winkelfunctie van de Concourslaan en de Tuinweg. Een passage verbindt deze twee winkelstraten. Met deze passage is een extra route gecreëerd die het winkelcentrum De Vier Meren met de Delāpassage verbindt. Er is rekening gehouden met de schaal en maat van de omliggende bebouwing. Een bestaand gebouw wordt aan de Concourslaan op een vanzelfsprekende manier opgenomen in de massa. De bouwmassa is geleed in meerdere volumes, zonder dat de eenheid verloren gaat. Het gebouw oogt daardoor niet massaal en heeft een vriendelijke uitstraling. We hebben getracht een alzijdig gebouw te ontwerpen, dat wil zeggen een gebouw zonder achterkanten. Zowel de Concourslaan als de Tuinweg zijn als voorkant ontworpen. De afgeronde hoeken en het overal aanwezige glas versterkt dit. Ook in de transparante passage worden de buitengevels doorgezet. De gevels worden voorzien van grote glasopeningen met duidelijke plaatsen voor reclame in kaders boven de glasopeningen. De wisselende breedte van de ramen en de terugliggende geveldelen geven elk deel van het gebouw een eigen allure. De eenheid van het gebouw is herkenbaar in kleur- en materiaalgebruik en dan met name in de dichte geveldelen van gelijke maat. De lichte metselwerkgevel sluit aan bij de omliggende bebouwing en geeft dit winkelgebouw een tijdloze uitstraling.

Ten westen van Utrecht ligt de grootste nieuwbouwwijk van Nederland: Leidsche Rijn. Hier wonen en werken bijna 80.000 mensen. De snelweg A2 loopt door die grote uitbreiding van Utrecht als het ware dwars door de stad heen. In een flauwe bocht in de A2, ter plaatse van Lage Weide ligt "the Wall", een 800 m lang en 60 m breed gebouw. The Wall is een geluidscherm en multifunctioneel gebouw ineen. Het gebouw wordt vanaf de A2 bij 100 km per uur in 28 seconden voorbij gereden. Op dit fenomeen is het ontwerp gemaakt. De rode hoofdmassa verandert langzaam van vorm waardoor hij bij het voorbijgaan fluide lijkt te worden. De langzaam vloeiende lijnen bevinden zich ook aan de ingangszijde van het winkelcomplex, de Leidsche Rijn zijde. Beide zijden lopen in elkaar over ter plaatse van de kop en de staart. De kop kraagt 16 m uit en bevindt zich ter plaatse van de op- en afrit van de snelweg. Aan de Leidsche Rijn zijde bevinden zich vier grote entrees. In deze gevel zijn eveneens de hellingbanen naar het parkeerdek gesitueerd.Vanaf het parkeerdek zijn stijg- en daalpunten opgenomen die de bezoekers naar de winkels brengen. Achter de winkels is een aparte expeditiestraat waar het publiek geen toegang tot heeft.